Etiketter

,

wanted
Hamnade i en diskussion idag om countrymusik och råkade säga att då jag var på Sveriges Radio (främst 1975-79) spelades inte mycket om något av country musik, förutom Johnny Cash om man nu ska kalla hans musik country eftersom det i början mest handlade om människor som satt i fängelse. Jo han anses vara den största inom Countrygenren.

Hur som fick då höra att det inte spelades country i SR berodde på den påstådda vänstervridning där. Nu så här i efterhand så funderar jag över detta. Kjell Alinge och Janne Forsell, Jakob Dahlin och Krister Söderqvist, Anders Klintevall och Stefan Wermelin. Samtliga starka producenter på Ungdomsredaktionen, alla med sin egen personliga musiksmak och kreativa människor med integritet. Jag minns ingen av dem som vänstervriden och sannerligen inte mig själv. Däremot med en stor känsla för och kunskap om de musikfält de var intresserade av.

Detta med vänstervridning måste vara en myt tänkte jag, lika stor som om rödvinsvänstern var en enhetlig grupp som styrde kulturen. Snarare är det väl så att det fanns en rejäl mix och mångfald med en blandning av tyckande och smak. Och när jag var där (på Sveriges Radio) var inte country det som föll oss ”ungdomar” i smaken. Dock har jag upplevt att det blev mer av det senare under åttiotalet och å andra sidan var det disco och punk som kom att ersätta new vawe.

Så uttryckssätten och populariteten växlar likaså trender och med tiden blev texter allt viktigare. Men inte har vi väl hindrat Countrymusik i detta land? Det är väl snarare lyssnare som bestämmer vad de önskar. Och särskilt under poplistornas tid handlade det ofta om vad som köptes. I och för sig styrde Skara-Bert en del av det genom att manipulera både inspelningar och försäljningssiffror men han var inte allenarådande. Och hans inriktning var främst svensktopp. Kanske kan jag tycka att det är en slags version av svensk country. Och nej det är inte heller min typ av musik även om det finns undantag som också jag har funnit lyssningsbara.

För övrigt var jag med om att promota amerikansk country i sammanhang där jag tyckte den funkade som i en musikkassett för yrkesförare ”Samspel Wanted”. Jo den första av dessa två blev en succé och den distribuerades till åkerier och yrkesförare 1980. Den ansågs vara populär långt in på 1990-talet. Så visst fanns och finns det en målgrupp för country i Sverige.

Börje Peratt

