Etiketter

,

Jag har tidigare uppskattat Christer Björkmans förmåga att ge stjärnglans åt Melodifestivalen med goda artister och ny för sammanhanget underhållande musik. Men 2014 inleddes en nedgång som fortsätter 2015.

Vid några tidigare år har jag skrivit uppskattande om mångfald, fantastiska artister och bra låtar. Detta hittar jag inte längre. Den enda som avvek var Hasse ”Kvinnaböske” med något typiskt svenskt, dock osäker på hur det kan lyckas i Europa. Inte ens joiken är ny. Men där fanns åtminstone kontakt med det nordiska ursprunget.

Årets upplaga 2015, har hitintills bara känts tröttsam, entonig och upprepande. Jag kan dock inte hävda att det vare sig är kompositörer, artister eller utformning som denna gång skulle ha presterat på en enhetlig lägre nivå. Skickligheten finns ju där men med få undantag en jämn smet. Favoriten Måns med Heroes kommer knappast att göra avtryck i Europa om den vinner.

Kanske är det så att jag blivit gammal, kanske är detta inte längre min cup of tea.

Men alldeles oavsett det så kan det vara dags för förnyelse rakt genom hela linjen. Det måste finnas fler som kan väcka liv i det ”som jag tror har dött”.

Börje Peratt

