Etiketter

, , , ,

Jag var och såg Evita, musikalen om argentinska Eva Duartes korta liv. Som 15 åring lämnar hon sin familj och flyr till Buenos Aires med en smörsångare. Så småningom träffar hon Juan Peron och blir presidentfru med ambitioner.

Musikalen innehåller den kända ”Don´t Cry for me Argentina” men i övrigt förutom något undantag tillhör detta inte kompositören Andre Lloyd Webbers mest framstående alster.

Hans tidigare Jesus Christ Superstar, senare Cats och framför allt Fantomen på Operan är pärlor inom musikalvärlden där i mina öron Evita på många sätt ligger långt efter.

Första akten är ett experimenterande av musikaliska idéer som blir tröttsamt om man nu inte är intresserad av experimentell musik och det håller en del överraskande moment. Men som del i en musikal som ska berätta en historia blev det åtminstone för mig outhärdligt.

Då hjälper det inte att uppsättningen har mycket begåvade sångare och dansare. Jo härvidlag kan man inte klaga. Ensemblen är utsökt. Dekoren genialisk och orkestern virtuos.
Men på något sätt påminner föreställningen om 60-talets stereotypa arbetarteater- regi där sångaren går fram och riktar sig mot publiken med en på den tiden bombastisk och förklarande text här understödd av en månghövdad ensemble som var de som applåderade mest i första akten.

Jo jag förstår att det till och med kan finnas en tanke att återskapa en känsla av sådan slags propagandistisk kulturell manifestation men det blir ändå på bekostnad av underhållning och dramatik. Och flera scener känns yxiga. Även om det skulle finnas en mening i återfinner sig aldrig den där känslan av att bli berörd. Inte ens då älskarinnan kastas ut. Jo hennes sång över den sorgen är vacker och fint framförd men den står för sig själv och får aldrig chansen att växa fram.

Historien saknar en dramaturgisk uppbyggnad och om nu librettot, manuset, är svagt så ställer det stora krav på regissören att göra något dynamiskt. Möjligen är det ett mission impossible.

Så när det gäller det tekniska framförandet är det fantastiskt, när det gäller upplevelse och dramatik, blir det för mig en skollektion i historia med några utsökta sånger och en berättare som gjorde sitt bästa för att lyfta, och han var bra men vad hjälper det.

Börje Peratt

Medverkande

Evita Charlotte Perrelli
Juan Perón Daniel Engman
Che Patrik Martinsson
Älskarinnan Lisa Stadell
Magaldi Rolf Lydahl

ENSEMBLE Annika Herlitz
Micaela Sjöstedt
Denise Holland Bethke
Vera Prada
Paula Santa Eufemia
Kitty Chan
Jenny Fromm Sehlstedt
Charlotte Zettergren
Victor Molino Sanchez
Niklas Löjdmark
Nils Sundberg
Henrik Jessen
Tommy Englund
David Joseph
Johan Klarbrant
Fredrik Lexfors
Johan Karlsson
Gerrard Carter

ORKESTER
Kapellmästare/keyboard Kristofer Nergårdh
Keyboard 2 Niklas Tinnborg
Gitarr Tobbe Fall
Bas Anders Kotz
Slagverk Magnus Einarsson/Christer Fernlund
Trummor Andreas ”Habo” Johansson
Trumpet Jakob Gudmundsson/Viktor Lindholm
Trombon Mikael Anderfjärd
Horn Ida Freij
Träblås Fredrik Stenberg
Cello Anna Wallgren
Violin Karin Liljenberg Månsson

Annonser