Etiketter

, , , ,

Rune Söderqvist (1935-2014)

Rune Söderqvist (1935-2014)

Rune Söderqvist som designade ABBAS skivomslag och vände på B har avlidit efter en tids sjukdom. Jag lärde känna honom i mitten av 1970-talet och vi hade under en period ett intensivt utbyte av idéer och reflektioner. Han var nästan 15 år äldre än mig och jag kan inte säga annat än att jag såg upp till honom. Innan han hade skaffat en atelje på Djurgården målade han i sitt hem på Östermalm.

10258336_526640040776075_7858089518486389476_o

Vid ett av mina besök där ringde jag på ringklockan och hörde ”kom in!” Så jag klev in i våningen och stannade i hallen. Då ropade han från sovrummet ”Här!” och när jag närmade mig såg jag honom stående på sängen med ett borstskaft och i änden en fastvirad lång pensel. Vid sidan av sängen ett staffli med ett ickefärdigmålat porträtt av en kvinna.
Där stod han och nu på den svajjiga sängen och försökte med den långa penseln måla hennes ansikte. Jag blev verkligen förbryllad. Som om han förstod vad jag tänkte, förklarade han:

Jag är så trött på perfektion!

Jo Runes skicklighet och detaljnoggrannhet kom att föra honom till internationell berömmelse.
Mina tankar går till familj och vänner alla som stått honom nära.
På fredag är det begravning, då sluts leden och människor som inte sett varandra på årtionden hedrar honom med ett sista farväl.

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida

