Etiketter

, , ,

Börje Peratt © selfie - läser Per Naroskins bok "Fuskaren som försvann"

Börje Peratt © selfie – läser Per Naroskins bok ”Fuskaren som försvann”


fuskaren-som-forsvannSitter på Kreta och läser ”Fuskaren som Försvann”, Per Naroskins debutroman. Jag vann den i våras på en alumnträff på Psykologiska Institutionen vid Stockholms universitet. Fick den också hemsänd med en personlig dedikation från författaren. Då jag inte läst en roman på 10 år, enbart speciallitteratur blev det en utmaning. Jag menar att jag vann den och Per Naroskin känd från Spanarna måste bara läsas. Resan till Kreta skulle visa sig vara perfekt tillfälle och som en fängslande roman läste jag den från pärm till pärm på några dagar.
Det som gör boken särskilt intressant för mig är dess porträtt av en terapeuts liv från utbildning till etablering. Man kan inte låta bli att ana över självbiografiska drag. Med en historia som inte berättas rakt upp och ned i kronologisk ordning finns alltid en risk för att tappa bort sig. Jag kan inte säga att jag helt undvek denna förvirring men samtidigt hade knappast historien kunnat berättas på annat sätt.

Jag vet inte varför jag kom att tänka på Herman Hesse, kanske Siddharta har ett sökande och en sårbarhet som liknar Naroskins huvudperson men det känns ändå som ett långskott. Hur som gillar jag historien och dess cliffhanger.
Jo man ställer frågan: Vad hände?

Börje Peratt
Börje Peratt officiell hemsida

