Etiketter

, , ,

Förra årets melodifestival gav jag frikostigt beröm åt SVT också för förmågan att ständigt plocka fram nya intressanta presentatörer. Tidigare har det alltid varit flärd och fest. Underhållande genom galna kostymer, proffsiga framträdanden, sexigt och roligt, spännande och varierande. Årets upplaga är något annat.

Jag kan föreställa mig att det fanns en trötthet på flärd och att nu skulle man vända sig till dem som uppskattar buskis. Problemet är att också den genren kräver proffs och sin konstnärlighet för att fungera.

”Tänkte inte på det.”

Det tycks mig som att man tror att det kunde räcka med att klä Martin Stenmarck i rutiga byxor och en ofördelaktig bonnighet så skulle man få tittare. Jag tror att det blev precis tvärtom. De som gillar Martin och finner honom attraktiv stängde nog av. ”Att våga bryta upp” behöver inte innebära att man gör avkall på publikens krav på god underhållning. I detta fall får uttrycket ”kläderna gör mannen” ett underhållningsbranschens perspektiv.

Valet av presentatörer kanske harmonierar med buskisdesignen. De är båda duktiga och säkra men tyvärr blir det inte kul och inte särskilt underhållande, snarare ansträngt. Skulle jag sitta i publiken skulle jag gå. Men å andra sidan är jag inte målgruppen så jag kan sitta hemma och svänga till en ny kanal.

Jo så blev det, även fast jag är intresserad av musikskapande orkade jag inte se. Klarar inte pinsamheter. Så jag såg inte den famösa bröstklämningen. Men det räcker med att höra talas om den för att förstå att också den gick i linje med att förvandla buskis till något okänsligt, otajmat och plumpt. Och då har man missat buskisens kvalitet.

Alla bakom denna festival har varit så framgångsrika i många år så man borde tycka att det skulle finnas rutiner för att kolla av om idéer håller. Men vilken slags testpublik har man kört detta på?

Nåväl jag ska inte vara för snabb att döma. Vissa idéer och uttryck måste få chans att växa till sig. Kritiken kanske påverkar utformningen och vad de lider görs kanske nödvändiga förändringar. Men starten var inte bra. Tittarsiffrorna har gått ned betänkligt. Att vinna tillbaka publiken blir nu inte lätt.

Börje Peratt

